Abans de fer aquesta pràctica cal haver fet, o almenys llegit, l'anterior pràctica Corbes característiques de sortida d'un BJT en emissor comú (E.C.).
En aquesta pràctica determinarem les característiques abans esmentades corresponents a dos BJT NPN 2N3904 en connexió Darlington. Observació : Encara que en aquesta pràctica s'empren dos BJTs iguals, en general aquests poden ser diferents.
Recordatori:
A fi d'obtenir, com es veurà, uns guanys de corrent elevats i una impedància d'entrada elevada, una manera de aconseguir-ho és emprant la connexió Darlington de dos BJTs . A la fig. 1 s'indica dita connexió.
fig. 1
fig. 2
El circuit a emprar s'indica a la fig. 3 . La resistència interna del voltímetre V haurà de ser prou elevada de manera que el corrent absorbit per aquest es pugui menystenir en front dels valors del corrent IC -raoneu-ho. Per verificar que es compleix aquesta condició només cal comprovar que al desconnectar el voltímetre del circuit la lectura del mA no variï -raoneu-ho.
fig. 3
A la fig. 4 s'indica una possible planificació del muntatge del circuit a la protoboard i a la fig. 5, la fotografia.
fig. 4
fig. 5
Procediment:
• Començarem per fixar un valor màxim per a IB , per exemple 1,5 μA , i determinarem la gràfica IC(VCE) corresponent, prestant atenció a la transició de la zona activa a la zona de saturació per la qual cosa ajustarem els valors de VCE de forma convenient. Una taula de valors obtinguda pot ser, per exemple, la següent:
fig. 6
fig. 7
• Observeu la diferència de forma de les gràfiques en la zona de saturació respecte de les corresponents a un únic BJT. La zona de saturació del parell Darlington en E.C. assajat, es pot estimar entre l'eix d'ordenades i una vertical, en verd, traçada per VCE al voltant d'uns 1,2 V .
• A partir de les gràfiques de les fig. 6 o 7 es poden obtenir paràmetres importants del parell Darlington en la zona activa, per a un determinat punt de treball Q :
fig. 8
Per conèixer el paràmetre hie d'un parell Darlington, cal dibuixar el seu circuit per a petit senyal (fig. 9) i fer el següent raonament :
fig. 9
fig. 10